Monday, June 22, 2009

jambu jambuan

.
about 3 years the pokok jambu ni tak pernah berbuah... sehinggalah pada satu hari di awal tahun 2009, aku berdiri di hadapan pokok jambu ni dan berkata pada suamiku:
.
"yang, kita tebang jer lah pokok jambu ni... dh bertahun dah tak der buah pun! menyemak jer lah kat depan umah ni"
.
then laki aku kata: " ha ah laa.. dh monopos agaknya..."

.
nak dijadikan cerita, lepas beberapa bulan ... balik dari kerja aku pun bukaklah fridge... terpandang lah satu besen tu berisi penuh dengan jambu air kaler merah... ada beso, ada kecik... so aku tanya lah bibik, sapa yg bagi jambu banyak gini? bibik pun kata, jambu tu petik dari pokok depan umah buk! aku pun ala2 tergezut beruk lah kejap. bila masa lah pulak pokok tu berbuah, tak nmpak pun buah2nya... tau2 jer ada sebesen.. mcm org kata: ribut tak, ujan pun tak, tau2 perut dah beso! -- ala lebih kurang la tuu.... sama jer konsep dia ngn pokok jambu ku ini. bibik kata: ada banyak buahnya buk, didalam pokok.... heheh.. cam tak pecayer lah pulak aku. tu lah, hari2 lalu tepi pokok tu pun tak nampak. sbb apa? sbb dlm hati dh niat nak tebang itu pokoklah...
.
history--aku beli anak pokok jambu ni masa balik dari menghantar mak usu di perantauan kat ITM JCC (jengka city center) dulu tahun bila tah aku pn dh lupa. mak usu pun dah ada anak umor 2 thun sekarang... kira berkurun lama lah jugaklah hayat pokok jambu ni...
.
alhamdulillah... selamaaaaat pokok jambu tu dari ditebang sbb telah membuahkan hasil yg agak lumayan... dah bawak pegi opis, dah bagi jiran2 bakang umah, dah makan cicah smbal kicap berpinggan2.... DAN sekarang ni berbuah lebat lagi, laaagggiii LUMAYAN!! kali ni aku nak bagi jiran2 sebelah2 umah lah pulak.
.
agaknya dia dah makan jamu kacip fatimah kot, tak pun jamu serapat wangi sendayu tinggi kot! tu yg tak jadik nak monopos tu.... ekekekek!!! sukati aku jer. so kan, len kali kan, kalau ada pokok2 yg rasa2 nya nak monopos tu kan, cakap kuat2 kat depan pokok tu... "aku nak tebang jer lah, dah nak monopos dah pokok ni agaknya" -- haaa.. cakap lah cam tu... sure nanti minggu depan dah berbuah lebat! naper? tak pecayer ker? cuba laah....


sungguh enak dimakan begitu saja
lom nak monopos laaa...
inilah hasilnya setelah makan jamu serapat wangi... hehe
teringin? meh la datang umah...
lepas penat main basikal, petik lah jambu, makan2...sonot tau.
.
.
^O^


1 comment:

CSS said...

Bestnyer... ingat pokok abah kat kg. kat belakang umah tu. Tapi kat sekolah aku pun ade gak 2 pokok. cuma kekadang dapat makan dan kekadang dapat tengok je pokok tu. habis dimakan bebudak yang ramai. he he